PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

Punjab State Board PSEB 10th Class English Book Solutions English Literature Book Chapter 6 Return to Air Textbook Exercise Questions and Answers.

PSEB Solutions for Class 10 English Literature Book Chapter 6 Return to Air

Question 1.
Why was the boy called ‘Sausage’ ?
Answer:
The boy was quite fat and plump. That was why he was called Sausage.

लड़का काफ़ी मोटा और गोलमटोल था। इसलिए हर कोई उसे कुल्चा कहता था।

Question 2.
Why did the boy not like diving ?
Answer:
The boy had weak eyesight. He could not see properly without his glasses. He had to take off his glasses for diving. Therefore, he did not like diving.

लड़के की दृष्टि कमज़ोर थी। वह अपने चश्मे के बिना ठीक तरह से देख नहीं पाता था। गोताखोरी के लिए उसे अपना चश्मा उतारना पड़ता था। इसलिए वह गोताखोरी पसन्द नहीं करता था।

PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

Question 3.
What is duck-diving ? How is it taught ?
Answer:
Duck-diving means diving into water in the manner of a duck. A brick is thrown into water and the learner is asked to bring it out. In this way, duck-diving is taught.

बत्तखी-गोताखोरी का अर्थ होता है, पानी में बत्तख की तरह गोता लगाना। एक ईंट पानी में फेंक दी जाती है और प्रशिक्षु से इसे निकाल कर लाने के लिए कहा जाता है। इस प्रकार बत्तखी-गोताखोरी सिखाई जाती है।

Question 4.
What happened to Sausage when he tried duck-diving the first time ?
Answer:
Sausage. had to remove his glasses for diving. He could not see properly inside the water. Instead of the brick, he brought out an old tin-box from the bottom.

गोताखोरी के लिए सासेज को अपना चश्मा उतारना पड़ा। पानी के अन्दर वह ठीक तरह से देख न पाया। ईंट की बजाए वह एक पुराना टीन का डिब्बा तल से उठा लाया।

Question 5.
Why couldn’t Sausage see inside the water ?
Answer:
Sausage had weak eyesight and had to wear glasses. But for diving, he had to remove his glasses. That was why he couldn’t see properly inside the water.

सासेज की नज़र कमज़ोर थी और उसे चश्मा पहनना पड़ता था। किन्तु गोता लगाने के लिए उसे अपना चश्मा उतारना पड़ा था। इसी कारण से वह पानी के अन्दर ठीक ढंग से देख न पाया।

Question 6.
Why did the water change colours ? How did it change colours ?
Answer:
The water changed colours because the intensity of sunlight decreased gradually underwater. The water changed from thick green to brown lemonade and then to blackish-brown.

पानी ने रंग इसलिए बदले क्योंकि सूर्य की रोशनी की चमक पानी के नीचे धीरे-धीरे कम होती गई। पानी का रंग गहरे हरे रंग से बदल कर भूरे नींबू-सोडे जैसा और फिर भूरा-काला हो गया।

Question 7.
Was Sausage sure that he would not come out alive ? Give examples to support your answer.
Answer:
Sausage had been underwater for a long time. He was about to lose his breath. Although he started going up quickly, he thought he would not come out alive.

सासेज लम्बा समय पानी के अन्दर रहा था। उसकी सांस उखड़ने वाली थी। यद्यपि उसने तेज़ी से ऊपर आना शुरू कर दिया, उसने सोचा कि वह जीवित बाहर नहीं आ पाएगा।

Question 8.
What did Sausage dig out ? Did he know what he had caught hold of when he was inside the water ? Why ?
Answer:
He dug out an old tin-box. But he did not know what it was. He had weak eyesight and could not see properly without his glasses.

उसने एक पुराना टीन का बक्सा खोद कर निकाला। किन्तु उसे यह पता नहीं था कि यह क्या था। उसकी नज़र कमज़ोर थी और अपने चश्मे के बिना वह ठीक ढंग से देख नहीं सकता था।

Question 9.
Where did Sausage reach while swimming ?
Answer:
While swimming, he reached the other end of the pond.

तैरते हुए वह तालाब के दूसरे किनारे पर पहुंच गया।

PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

Question 10.
What did Sausage do with the tin-box ?
Answer:
He took the tin-box to his home. He placed it on the mantelpiece. He put his coin collection in it. He wanted to keep it as long as he lived.

वह टीन के बक्से को अपने घर ले गया। उसने इसे अंगीठी पर रख दिया। उसने इसमें अपने सिक्कों का संग्रह डाल दिया। वह इसे उतनी देर रखना चाहता था जितनी देर वह जीवित रहे।

Objective Type Questions

Question 1.
The boy was called …………
(i) flabby
(ii) filthy
(iii) Sausage
(iv) honest.
Answer:
(iii) Sausage

Question 2.
The instructor threw a tin in the pond. (True/False)
Answer:
False

Question 3.
Sausage put his stamp collection in the tin. (True/False)
Answer:
False

Question 4.
Sausage brought a ………….. from under the water.
(i) tin-box
(ii) fish
(iii) duck
(iv) pearl.
Answer:
(i) tin-box

Question 5.
Duck-diving means diving into water in the manner of a …………..
(i) fish
(ii) duck
(iii) crocodile
(iv) turtles.
Answer:
(ii) duck

Question 6.
Where did Sausage reach while diving ?
Answer:
The other end of the pond.

Answer each of the following in one word / phrase / sentence :

Question 1.
Who is the author of the story ?
Answer:
Philippa A Pearce.

Question 2.
What was the boy called ?
Answer:
‘Sausage’

Question 3.
What did Sausage not like ?
Answer:
Diving

Question 4.
What is thrown into water while teaching duck-diving ?
Answer:
A brick.

Question 5.
Why couldn’t Sausage see inside the water ?
Answer:
Because he had a weak eyesight.

Question 6.
How did water change colours ?
Answer:
From thick green to brown lemonade and then to blackish brown.

Question 7.
What was Sausage about to lose underwater ?
Answer:
His breath.

Question 8.
What did Sausage dig out ?
Answer:
He dug out an old tin box.

Complete the following :

1. The author of the story used to swim in a ……..
2. The boy was very fat and ………………
3. Duck-diving means diving like a ……………….
4. Sausage could not see ………. in water.
5. The water changed its ……….
Answer:
1. pond
2. plump
3. duck
4. properly
5. colours.

PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

Write True or False against each statement :

1. The boy was nicknamed ‘Sausage’ because he was fat and plump.
2. Sausage liked diving very much.
3. A pitcher is thrown into water in duck-diving training.
4. For diving, the boy had to remove his sweater.
5. Sausage was about to lose his breath underwater.
Answer:
1. True
2. False
3. False
4. False
5. True.

Choose the correct option for each of the following:

Question 1.
The author of the story was expert in …
(a) shooting
(b) birdwatching
(c) swimming
(d) playing at cards.
Answer:
(c) swimming

Question 2.
What did Sausage have to take off before going into water ?
(a) His hat.
(b) His dress.
(c) His legs.
(d) His spectacles.
Answer:
(d) His spectacles.

Question 3.
Sausage dug out an old ……….
(a) radio set
(b) tin-box
(c) book
(d) bottle.
Answer:
(b) tin-box

Question 4.
Where was the tin-box placed ?
(a) On the shelf.
(b) In the almirah.
(c) On the mantelpiece.
(d) On the rooftop.
Answer:
(c) On the mantelpiece.

Return to Air Summary & Translation in English

Return to Air Introduction:
The author used to swim in a pond. He was quite expert in swimming. But he could not dive from the diving-board. He had to take off his specs to go into the water. Therefore, he did not want to learn diving. But he was told that one should learn to dive and go underwater. In this way, a person could rescue anyone from drowning. To teach the author diving, his swimming instructor threw a brick into the pond and asked him to bring it out. When the author removed his specs, he could see only blurred figures.

Even then, he jumped into the water. He could not see the brick underwater. He found a brick-like object at the bottom of the pond. He dug it out from the mud. He had swum underwater too far. Now he wanted to come on the surface as soon as possible. He became quite afraid. Various fears came into his mind. He thought he might not reach the surface in time. He kept on going upwards. Suddenly, he reached the surface. When he put on his specs, he found that instead of the brick, he had brought an old tin box from the bottom.

Return to Air Summary & Translation in Hindi

Return to Air Introduction:
लेखक एक तालाब में तैरा करता था। वह तैराकी में काफी निपुण था। परन्तु वह डाइविंग-बोर्ड से गोता नहीं लगा सकता था। पानी के अन्दर जाने के लिए उसे अपना चश्मा उतारना पड़ता था। इसलिए वह गोताखोरी नहीं सीखना चाहता था। परन्तु उसे बताया गया था कि व्यक्ति को गोता लगाना और पानी के अन्दर जाना आना चाहिए था। इस प्रकार व्यक्ति किसी को भी डूबने से बचा सकता था। लेखक को गोताखारी सिखाने के लिए उसके तैराकी प्रशिक्षक ने तालाब में एक ईंट फेंकी और उसे उसको बाहर निकाल कर लाने के लिए कहा।

जब लेखक ने अपना चश्मा उतारा तो वह धुंधली-सी आकृतियां ही देख पा रहा था। फिर भी उसने पानी में छलांग लगा दी। वह पानी के अंदर ईंट न देख पाया। उसे तालाब की तली पर एक ईंट जैसी चीज़ मिल गई। उसने उसे कीचड़ से खोद कर निकाल लिया। वह पानी के नीचे तैरता हुआ काफ़ी दूर चला गया था। वह अब जितनी जल्दी हो सके, सतह पर आना चाहता था। वह काफ़ी डर गया। विभिन्न प्रकार के भय उसके मन में आ गए। उसने सोचा कि वह समय से सतह पर नहीं पहुंच पाएगा। उसने ऊपर जाना जारी रखा। अचानक वह सतह पर पहुंच गया। जब उसने अपना चश्मा पहना तो उसने पाया कि वह तल से ईंट के स्थान पर टीन का एक पुराना बक्सा ले आया था। कठिन शब्दार्थ और सम्पूर्ण कहानी का हिन्दी अनुवाद.

PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

Return to Air Summary & Translation in Hindi:

(Page 51-52)
The ponds are ………. never get it.”

Word-meanings : 1. pond-तालाब; 2. bald-गंजे; 3. squeeze-तंग जगह में घुसना; 4. wade –मुश्किल से चलना; 5. float-सतह पर तैरते रहना; 6. sausage-मांस से बनाया हुआ एक प्रकार का कबाब जैसा पदार्थ; 7. glasses—(नज़र का) चश्मा; 8. upend-उल्टा हो जाना।

अनुवाद- तालाब बहुत बड़े हैं, इसलिए एक सिरे पर लोग नहाते हैं और दूसरे सिरे पर मछली का शिकार करते हैं। गंजे सिरों वाले बूढ़े आदमी फोल्डिंग स्टूलों पर बैठे रहते हैं और डंडी और डोरी की सहायता से मछलियों का शिकार करते रहते हैं और छोटे-छोटे बच्चे जंगलों में अपने को सिकोड़ कर घुसते रहते हैं और फिर पानी में धीरे-धीरे चलते हुए अपने जाल से मछलियां पकड़ते हैं। किन्तु तालाब के हमारे वाले सिरे पर पानी ज्यादा

अन्य चीज़ के बारे में नहीं सोचा, सिवाए इसके कि उस ईंट को लिए हुए ऊपर उठू और (पानी से बाहर) हवा में पहुंच जाऊं। तली को मेरे उस तरह छुने ने कीचड़ को हिला दिया था इसलिए इसके एक बादल में से होते हुए मैं ऊपर की तरफ जाना शुरू हो गया। मुझे महसूस हुआ कि मैं खो जाऊंगा। शायद मैं पानी के अन्दर-अन्दर तैरते हुए बहुत दूर तक चला गया था – शायद मैं भटकते हुए उस जगह पर पहुंच जाऊंगा जहां लोग मछली का शिकार कर रहे थे और मेरे गाल के मांस में मछली वाला कांटा फंस जाएगा, या शायद मुझे ऊपरी सतह और बाहर की हवा फिर से नहीं मिल पाने वाली थी

(Page 53)
I was quite ……….. to be hundred.

Word-meanings : 1. exploded—एक तेज़ आवाज़ के साथ पानी से बाहर निकल आया था; 2. for a while – कुछ समय के लिए; 3. trickling down—पतली धाराओं की शक्ल में बह रहा था; 4. mantelpiece – अंगीठी के ऊपर सजावटी चीजें रखने की जगह।

अनुवाद- मैं काफ़ी डरा हुआ था यद्यपि मैं काफ़ी तेज़ी से ऊपर आ रहा था, और पानी अब भूरे-काले से हरा-भूरा और फिर चमकदार लैमनेड के रंग का होता जा रहा था; मैं पानी के अन्दर से सूरज को चमकते हुए भी देख पा रहा था, मैं सतह के नज़दीक आता जा रहा था। मैं काफ़ी धीरे-धीरे जा रहा था; मैं जान गया था कि मैं समय रहते फिर से हवा तक नहीं पहुंच पाऊंगा। अब मैं हवा में कभी नहीं पहुंच सकूँगा फिर अचानक ही मैं सतह पर था – मैं एक धमाके के साथ पानी से दुबारा हवा में आ पहुंचा था। कुछ समय के लिए मैं किसी भी चीज़ के बारे में नहीं सोच सका; और मैं कुछ भी नहीं कर सका, सिवाए इसके कि उस पुरानी सांस को छोड़ दूं, जिसे मैंने अन्दर रोक कर रखा हुआ था और कुछ ताज़ी और तेज़ सांसें लूं और ईंट को पकड़े रखू।

तालाब का पानी पतली धारों में मेरी नाक में से बह रहा था और मेरे मुंह में आ रहा था, जिससे मैं घृणा करता हूं किन्तु मेरे चारों तरफ़ और ऊपर की तरफ़ हवा थी, मेरे सांस लेने के लिए, जीवित रहने के लिए; और अब मैं शायद सौ साल का होने तक ज़िन्दा रहूं और मेरी अपनी हलवाई की दुकान हो, और मैं चांद पर चलं और कुत्तों को पालूं और किसी को डूबने से बचाऊं और इसके लिए मुझे पदक दिया जाए और टी०वी० पर मेरा इंटरव्यू लिया जाए। और फिर मैंने गौर किया कि वे किनारे पर खड़े चिल्ला रहे थे। वे ताली बजा रहे थे और चिल्ला रहे थे, “कबाब! कबाब!” प्रशिक्षक अपने हाथों को मुंह के गिर्द रखे हुए कह रहा था, “अरे, वह तुमने क्या पकड़ रखा है?”

तो उस समय मैं समझा कि मैं लगभग तालाब के दूसरे सिरे पर आ पहुंचा था। मैं पीछे मुड़ा और तैर कर किनारे पर पहुंच गया। उन्होंने मुझे मेरा चश्मा दिया ताकि मैं देख सकूँ कि मैं तली से क्या ले आया था। क्योंकि वह ईंट नहीं थी; उतनी ही बड़ी चीज़, पर वह एक टीन था – एक पुराना टीन – ऐसा बक्सा जिस पर कुछ भी पेंट बाकी नहीं रहा था और उस पर वह काला-भूरा कीचड़ जमा हुआ था जो तालाब की तली में से आया था। वह ईंट जितना ही भारी था क्योंकि इसमें कीचड़ भरा हुआ था – कीचड़ के सिवा कुछ नहीं। वह टीन तली में कई सालों से पड़ा रहा होगा।

PSEB 10th Class English Literature Book Solutions Chapter 6 Return to Air

मैंने उस टीन को साफ़ कर लिया है और घर में अंगीठी के ऊपर वाली जगह रख दिया है और उसमें मैंने सिक्कों का अपना संग्रह डाल दिया है। मुझे बाद में फिर से एक अन्य ईंट के लिए वह बत्तख-गोता लगाना पड़ा था, और मैं ईंट को लाने में सफल हो गया था तथा मैं बिल्कुल भी डरा नहीं था। मैं उस टीन को रखे रहूंगा जब तक मैं जीवित रहूंगा, और मैं शायद सौ साल की उम्र तक जीवित रहूं।

Leave a Comment