PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice

Punjab State Board PSEB 12th Class English Book Solutions Chapter 5 On Giving Advice Textbook Exercise Questions and Answers.

PSEB Solutions for Class 12 English Chapter 5 On Giving Advice

Short Answer Type Questions

Question 1.
Explain the writer’s views about advising others.
दूसरों को नसीहत देने के बारे में लेखक की राय का स्पष्टीकरण करें।
Answer:
Addison says that we are unwilling to receive advice from others. We think that the person advising us is insulting us. A man advising us thinks that others are 51 idiots or less intelligent. The advising person thinks that he is more intelligent than others. Advice to others must be made pleasant. The best way to do so is to advise others through a fable. A fable is a story with a moral. When we get advice through a fable, we think that we are advising ourselves.

PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice

Addison कहता है कि हम दूसरों से नसीहत लेने या सलाह लेने के लिए रजामन्द नहीं होते। हम यह सोचते हैं कि हमें नसीहत देने वाला व्यक्ति हमारा अपमान कर रहा है। जो व्यक्ति हमें सलाह देता है वह समझता है कि दूसरे मूर्ख हैं या कम बुद्धिमान हैं। दूसरों को नसीहत सुखद या मनोहर बना देनी चाहिए। दूसरों को नसीहत देने का बेहतरीन तरीका है नीति कथा के माध्यम से नसीहत का पाठ देना। एक नीति कथा एक कहानी होती है जिसमें नैतिक शिक्षा दी होती है। जब हम नीति कथा के माध्यम से शिक्षा लेते हैं तो हम महसूस करते हैं कि हम स्वयं अपने आप को नसीहत दे रहे हैं।

Long Answer Type Questions

Question 1.
What is the theme of the chapter ‘On Giving Advice’ ? Discuss briefly. (V.V. Imp.)
‘On Giving Advice’ अध्याय का क्या कथावस्तु है ? संक्षेप में लिखें।
Answer:
The theme of the chapter is that people do not like to be advised by others. People think that those who seek to advise think that others are foolish or less intelligent. Besides, a person who advises thinks that he is more intelligent than the persons receiving advice. Some people who are advised by others think that : the adviser is arrogant or rude.

We must make advice pleasant to be received by others gladly. That is why most writers make use of wit, nicely chosen words, proverbs and even good poetic language. Addison feels that a fable is the best method of advising others. The lesson given in a fable is acceptable. People listening to fables think that they are advising themselves. They feel that they are quite enlightened in their own wisdom.

इस chapter का कथावस्तु यह है कि लोग दूसरों से सलाह दिए जाना पसन्द नहीं करते। वे सोचते हैं कि, जो सलाह देते हैं,समझते हैं कि दूसरे मूर्ख हैं या कम बुद्धि वाले हैं। कुछ लोग जिनको सलाह दी जाती है, सोचते हैं कि नसीहत देने वाला घमंडी या अक्खड़ है। हमें सलाह को सुखद और मनोहर बनाना चाहिए ताकि सुनने वाले इसको खुशी से ग्रहण कर लें।

इसीलिए बहुत से लेखक अपने लेखों में अपनी बुद्धि या हाज़िरजवाबी, अच्छी तरह चुने हुए शब्दों, मुहावरों और अच्छी कवियों वाली भाषा का प्रयोग करते हैं। Addison महसूस करता है कि एक fable (नीति कथा) दूसरों को नसीहत देने का सर्वोत्तम तरीका होता है। Fable में दिया हुआ पाठ स्वीकार्य होता है। Fables को सुनने वाले लोग महसूस करते हैं कि वे स्वयं अपने आप को नसीहत दे रहे हैं। वे सोचते हैं कि वे अपनी ही अक्ल में जानकारी रखते हैं।

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Question 2.
How did the vizier manage to change the mindset of cruel King Mahmoud ? Explain in your own words. ·
वज़ीर क्रूर सुल्तान Mahmoud के मन को बदलने में किस प्रकार सफल हो गया ? अपने शब्दों में वर्णन करें।
Answer:
Sultan Mahmoud was a cruel ruler. He had killed many people in wars. He was very cruel at home. He had filled his kingdom with ruin, and desolation. He had unpeopled half the Persian empire. One day his vizier was returning from hunting with the Sultan.

On the way he heard two owls talking. The vizier could understand the language of birds. The Sultan asked him what the owls talked. He told the Sultan that one of the owls had a son and the other had a daughter.

They were on a treaty of marriage. The father of the son agreed to the marriage provided the father of the daughter would settle upon his daughter fifty ruined villages in dowry. The father of the daughter was willing to give 500 villages in place of fifty.

The father of the son said that he would never want 500 ruined villages.The Sultan was touched by the fable. He had a change of heart. He started working for the welfare of his people and rebuilt ruined towns and villages.

सुल्तान महमूद एक क्रूर बादशाह था। उसने युद्ध में कई व्यक्तियों को मारा था। वह अपने राज्य में भी बहुत क्रूर था। उसने अपने राज्य को भी तबाही और सूनेपन से भर दिया था। एक दिन उसका वज़ीर और सुल्तान शिकार से लौट रहे थे। रास्ते में वज़ीर ने दो उल्लुओं को बातें करते सुना। वजीर पक्षियों की बोली समझ सकता था। सुल्तान ने उससे पूछा कि उल्लू क्या बातें कर रहे थे। वजीर ने Sultan को बताया कि एक उल्लू का बेटा था, दूसरे की बेटी थी।

वे दोनों की शादी के बारे समझौता करने वाले थे। बेटे का बाप दूसरे उल्लू की बेटी से अपने बेटे की शादी करने पर सहमत था यदि वह अपनी बेटी को दहेज में 50 तबाह हो गये गांव दे दे। लड़की का बाप 500 तबाह हो गये गांव देने को तैयार था। बेटे के बाप ने कहा कि वह तबाह हुए 500 गांव कभी नहीं लेगा। नीति कथा को सुनकर सुल्तान द्रवित हो गया। उसके दिल में परिवर्तन आ गया। उसने अपने लोगों की भलाई के लिए काम करना आरम्भ कर दिया और उजड़े हुए गांवों और शहरों का पुनर्निमाण शुरु कर दिया।

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Objective Type Questions

This question will consist of 3 objective type questions carrying one mark each. These objective questions will include questions to be anşwered in one word to
one sentence or fill in the blank or true/false or multiple choice type questions.

Question 1.
Why does one feel reluctant to receive an advice ?
Answer:
We are reluctant to receive it because we think the person advising us is insulting our intelligence.

Question 2.
Why are people eager to advise others ?
Answer:
They are eager because they think they are wiser than others.

Question 3.
How do the writers distinguish themselves from one another in the matter of advising or instructing others ?
Answer:
They do so by instructions in the best chosen words, by writing sweet poetic words, some by wit and short proverbs.

Question 4.
According to the narrator which method is the most appropriate one to give a counsel?
Answer:
Fable is the most appropriate method for giving advice.

Question 5.
How is the fable best suited amongst the various ways of instruction?
Answer:
In a fable, we advise ourselves and the writer’s moral lessons are our own and there is nothing insulting.

Question 6.
How can an advice be inoffensive ?
Answer:
The indirect method of advice is inoffensive in a fable.

Question 7.
Why did Mahmoud want to know about the conversation of the owls ?
Answer:
The Sultan did not like the vizier telling him that he dare not tell but the Sultan would be satisfied only by knowing it.

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Question 8.
What made Mahmoud change his old tyrannical ways ?
Answer:
He was moved by the words of the girl’s father and he changed his cruel ways.

Question 9.
Name the author of the essay ‘On Giving Advice’.
Answer:
Joseph Addison.

Question 10.
We take advice gladly. (True/False)
Answer:
False.

Question 11.
A person advising us insults our ………….(Fill in the blank)
Answer:
understanding.

Question 12.
Advice given for our welfare is actually a piece of ……. (Fill in the blank)
Answer:
rudeness.

Question 13.
The adviser thinks that he is superior to the receiver of advice. (True or False)
Answer:
True.

Question 14.
Choose the correct option :
(i) We feel that we are advising ourselves on reading a fable.
(ii) While reading a fable we feel that we are advising others.
(iii) When we read a fable we do not get any advice.
Answer:
(i) We feel that we are advising ourselves on reading a fable.

Question 15.
The Sultan Mahmoud of Turkey was very cruel/very kind/at home. (Write the correct answer)
Answer:
very cruel.

Question 16.
Being touched by the fable, the Sultan of Turkey destroyed the towns and villages. (True/False)
Answer:
False.

Question 17.
The Sultan decided to work for the welfare of the people. (True/False)
Answer:
True.

Question 18.
What were the owls discussing with each other ?
Answer:
They were talking about setting the marriage of one’s son with the daughter of the other.

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Question 19.
One of the given ways is the best way of giving advice :
(a) Grandmother’s tales
(b) Fables
(c) Comedies
(d) Hymns.
Answer:
(b) Fables.

Question 20.
The name of the Sultan in the lesson ‘On Giving Advice’ was :
(a) Omar Khayyam
(b) Saddam Hussain
(c) Mahmoud
(d) Fanney Khan
Answer:
(c) Mahmoud.

Question 21.
The Sultan was walking through the jungle with one of these :
(a) His begum
(b) His vizier
(c) His bodyguard .
(d) His secretary.
Answer:
(b) His vizier.

Question 22.
Fill in the blank :
…………. is the author of the essay ‘On Giving Advice
Answer:
Joseph Addison.

On Giving Advice Summary in English

On Giving Advice Introduction:

This essay has been written by Joseph Addison who was an essayist of the eighteenth century. He tried to improve the morality of his readers with his wit. He wrote in a simple and easy to understand language. In this essay he tells us that most people are unwilling to be advised by others. They think that the man who gives them advice is insulting their intelligence.

He also thinks that he is superior to the receiver of advice. The giver of advice thinks that the receiver of advice is inferior in understanding. So advice has to be made pleasant. All the writers of the modern times and olden days have tried their best to make their advice pleasant through humour, wit and in the best-chosen words.

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Addison thinks that the best method of making advice acceptable is by means of a fable. A fable is a made-up story. It gives a moral lesson. Readers think that they are advising themselves. So they do not mind being given such an advice.

On Giving Advice Summary in English:

We are generally unwilling to receive advice from others. We think that the man who is giving us advice is insulting our understanding and treating us like children or idiots. We consider the advice that we are given for our welfare is actually a piece of rudeness. The person who advises us thinks that he is superior to us. The advice giver thinks that the receiver of advice is defective either in conduct or understanding.

There is nothing so difficult as making the giving of advice pleasant. All the writers of the olden days and the modern times try their level best to make their advice agreeable. Many writers use several ways to make their advice pleasant. Some give us their instructions in the best chosen words, others do so in sweet words of poetry, still others make use of proverbs to give their advice.

Addison thinks that the best way of giving advice is through a made-up story or fable. Giving advice by telling a fable is the best way of giving advice. By listening to advice, in a fable, no body feels insulted. It does not shock the receiver of advice. He does not feel insulted.

On reading a fable, we feel that we are advising ourselves. We read the author for the sake of the story. We consider his moral lesson in the fable as our own conclusion. We do not think that the writer is giving us any advice. We are unable to see or feel the advice in the fable. We are taught by surprise. We become wiser and better without knowing that we are getting wiser and better. By this method, the man feels that he is directing himself.

If we try to examine ourselves we shall find that the mind is pleased when it takes part in any action. It gives the human mind an idea of her own perfections and abilities. This natural pride and ambition of the soul is very much satisfied in the reading of a fable.

In the reading of a fable, the reader is involved in half of the performance. Everything appears to him like a discovery of his own. He is busy all the while in applying characters and circumstances. In olden days, wise men gave advice to their kings through fables. Birbal used to advise Akbar by fables. There is one good example of this nature in a Turkish tale.

PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice

The Sultan Mahmood of Turkey had fought many wars with other kings. He was very cruel at home. He filled his kingdom with ruin and desolation. Half of the Persian population was destroyed. The vizier of this great Sultan had pretended to have learned to understand the language of birds. One day the vizier was returning from hunting with his Sultan.

They saw a group of owls. The Sultan wanted to know what the two owls were saying to each other. He ordered his vizier to listen to their talk and give him an account of it. The vizier went near the tree on which the owls sat. He pretended to be very attentive to the owls.

He then came to the Sultan and told him that he had heard a part of the conversation between the two owls. One of these owls had a son and the other had a daughter. They wanted to settle à marriage between the son and the daughter. The father of the son told the father of the daughter that he would consent to the marriage if he would settle upon his daughter fifty ruined villages for her dowry.

The father of the daughter said in his reply that he would give her five hundred villages in place of fifty. The father of the son did .. not want ruined villages.The fable tells us that the Sultan was so touched by the fable. He rebuilt the towns and villages which had been destroyed. From that time, he always worked for the welfare; of his people.

On Giving Advice Summary in Hindi

On Giving Advice Introduction:

यह लेख (निबन्ध) Joseph Addison ने लिखा है। वह 18वीं शताब्दी का essayist (निबन्धकार) था। उसने अपने पाठकों की नैतिकता में अपनी समझ या हाज़िर-जवाबी से सुधार लाने का प्रयास किया। वह बड़ी सरल और आसानी से समझ आने वाली भाषा में निबन्ध लिखता था। इस निबन्ध में वह कहता है कि बहुत से लोग दूसरों द्वारा नसीहत दिए जाने को पसन्द नहीं करते। वे सोचते हैं कि जो आदमी उनको नसीहत करता है वह उनकी बुद्धि का अपमान करता है।

वह यह भी सोचता है कि वह नसीहत लेने वाले से वरिष्ठ है। नसीहत करने वाला यह भी समझता है कि नसीहत लेने वाला अपनी समझ में घटिया है। इस लिए नसीहत को सुखकर या मनोहर बना कर देना पड़ता है। वर्तमान और पुराने जमाने के लेखकों ने अपने लेखों को सुखकर और मनोहर बनाने के लिए हास्य रस, हाज़िर-जवाबी और सर्वोत्तम शब्दों के प्रयोग के द्वारा प्रयास किया है।

Addison का विचार है कि नसीहत को स्वीकार्य बनाने के लिए एक नीति कथा का प्रयोग करना चाहिए। एक नीति कथा बनाई हुई कहानी होती है। यह एक नैतिक पाठ भी देती है। पाठक यह समझते हैं कि वे स्वयं अपने आपको नसीहत दे रहे हैं। इसलिए वे ऐसी नसीहत को बुरा नहीं मानते।

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On Giving Advice Summary in Hindi:

हम दूसरों से परामर्श या सलाह या नसीहत लेने में रज़ामन्द नहीं होते। हम सोचते हैं कि जो आदमी हम को नसीहत दे रहा है वह हमारी समझ या बुद्धि का अपमान कर रहा है और हमारे साथ ऐसे व्यवहार कर रहा है जैसे हम बच्चे हों या मूर्ख हों। जो नसीहत हमको हमारी भलाई के लिए दी जा रही है वास्तव में देने वाले की गुस्ताखी दिखाती है। जो व्यक्ति हमें नसीहत देता है वह यह समझता है कि वह हम से श्रेष्ठतर है।

नसीहत देने वाला यह सोचता है कि नसीहत लेने वाला अपने आचरण में या समझ में दोषपूर्ण या मन्द बुद्धि है। – नसीहत देने को सुखद बनाने से और कोई काम अधिक कठिन नहीं होता। पुराने समय के और वर्तमान ज़माने के लेखक अपनी नसीहत को सुखद बनाने का पूरा प्रयास करते हैं। बहुत से लेखक अपने लेखों को सुखद बनने के लिए कई तरीके अपनाते हैं। उनमें से कुछ अपने अनुदेशों को बहुत अच्छी तरह चुने हुए शब्दों में देते हैं। कुछ लेखक कविता के मधुर शब्दों में अपने अनुदेशों को देते हैं। कुछ ऐसे भी हैं जो मुहावरों के प्रयोग से अपने आप को सुखद बनाते हैं।

Addison का विचार है कि नसीहत देने का बेहतरीन तरीका है कि इसको मनगढन्त कहानी से दिया जाये। मनगढन्त कहानी के माध्यम से दी हुई कहानी में नसीहत देना, नसीहत देने का बेहतरीन तरीका है। किसी मनगढन्त कहानी में नसीहत को सुनकर कोई अपमानित महसूस नहीं करता। नसीहत पाने वाले को कोई सदमा नहीं होता।

वह अपमानित भी महसूस नहीं करता। मनगढन्त कहानी को पढ़ते समय हम महसूस करते हैं कि हम अपने आपको सलाह दे रहे हैं। हम उस लेखक को उसकी कहानी के लिए पढ़ते हैं। कहानी में दी हुई उसकी नैतिक शिक्षा को हम अपना ही उपसंहार समझते हैं। हम यह कभी नहीं सोचते कि लेखक हमें अपना परामर्श दे रहा है।

हमें इस fable में कोई नसीहत दिखाई नहीं देती । हमें अनजाने में नसीहत मिल जाती है। हम यह जाने बिना कि हम अधिक बुद्धिमान और बेहतर बन रहे हैं, इस तरीके से मनुष्य यह महसूस करता है कि वह अपने आपको अनुदेश देता है। यदि हम अपना निरीक्षण करें कि आदमी का मस्तिष्क उस समय प्रसन्न होता है जब वह किसी action में भाग लेता है, तो इससे आदमी के mind को अपनी पूर्णताओं और योग्यताओं का पता लग जाता है।

आत्मा के इस प्राकृतिक अभिमान की उच्चाकांक्षा किसी fable के पढ़ने से बहुत अधिक संतुष्ट हो जाती है। Fable के पढ़ने से पाठक action के आधे भाग का भागीदार बन जाता है। पाठक को ऐसे प्रतीत होता है कि यह उसकी अपनी ही खोज है। वह पूरा समय चरित्रों और परिस्थितियों को लागू करने में व्यस्त हो जाता है। पुराने समय में बुद्धिमान व्यक्ति अपने राजाओं को मनगढन्त कहानियों (fables) के साधन से शिक्षा दिया करते थे। बीरबल अकबर को fables के साधन से शिक्षा देता था। इस प्रकार का उदाहरण तुर्की की एक कहानी में है।

PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice

तुर्की के सुलतान महमूद ने दूसरे बादशाहों के साथ कई लड़ाईयां लड़ी थीं। वह अपने देश में बहुत क्रूर था। उसने अपने राज्य को तबाही और निर्जनता से भर दिया। ईरान की आधी जनसंख्या तबाह हो गई। इस बड़े सुलतान के वज़ीर ने बहाना किया था कि उसने जानवरों की भाषाएँ सीख ली हैं।

एक दिन वज़ीर अपने सुलतान के साथ शिकार से वापस लौट रहा था। उन्होंने उल्लुओं का एक समूह देखा। सुलतान जानना चाहता था कि दोनों उल्लू आपस में क्या बातें कर रहे थे। उसने अपने वज़ीर को आदेश दिया कि वह उल्लुओं की वार्तालाप सुने और उसे उसका अर्थ आकर बताये। वज़ीर उस पेड़ के पास गया जिस पर पक्षी बैठे हुए थे। उसने पक्षियों की ओर ध्यान देने का बहाना किया।

फिर वज़ीर सुलतान के पास आया और उसने कहा कि उसने दोनों उल्लओं की बातों को आंशिक तौर पर सुना था। एक उल्लू का एक बेटा था और दूसरे उल्लू की एक बेटी थी। वे बेटे और बेटी को शादी के बंधन में बाँधना चाहते थे। लड़के के बाप ने लड़की के बाप को कहा कि वह इस शादी के लिए सहमत है यदि वह अपनी बेटी के दहेज़ के लिए 50 उजड़े हुए गाँव दे दे। लड़की के बाप ने कहा कि वह उसको 50 की जगह यह कहानी हमें बताती है कि सुलतान इस वृत्तान्त को सुनकर द्रवित हो गया। उसने उजड़े हुए गाँवों और शहरों को पुनः आबाद कर दिया। उस समय से वह अपनी प्रजा की भलाई करने लगा।

Word Meanings:

PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice 1
PSEB 12th Class English Solutions Chapter 5 On Giving Advice 2

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