PSEB 10th Class English Main Course Book Solutions Chapter 5 Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices

Punjab State Board PSEB 10th Class English Book Solutions English Main Course Book Chapter 5 Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Textbook Exercise Questions and Answers.

PSEB Solutions for Class 10 English Main Course Book Chapter 5 Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices

Short Answer Type Questions

Question 1.
What caused desperation to the gods ?
Answer:
There was a fight between the demons and the gods. The demons seemed to have an upper hand. It caused desperation to the gods.

असुरों और देवताओं के बीच एक युद्ध हुआ। असुरों का पलड़ा भारी प्रतीत होता था। इससे देवताओं में निराशा पैदा हो गई।

Question 2.
Who did the gods go to in desperation ?
Answer:
The gods went to Lord Vishnu. They wanted to know the way to defeat the demons.

देवता भगवान् विष्णु के पास गए। वे असुरों को पराजित करने का तरीका जानना चाहते थे।

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Question 3.
What was Lord Vishnu’s advice to the gods ?
Answer:
Lord Vishnu advised the gods to get a mighty sword prepared from the bones of some great sage.

भगवान् विष्णु ने देवताओं को सलाह दी कि वे एक शक्तिशाली तलवार प्राप्त करें जो किसी महान् सन्त की अस्थियों से बनी हो।

Question 4.
What was the sacrifice of Saint Dadhichi ?
Answer:
He laid down his life so that his bones could be made into an invincible weapon for the gods.

उसने अपने प्राणों का बलिदान कर दिया ताकि उसकी अस्थियों से देवताओं के लिए एक अपराजेय शस्त्र बनाया जा सके।

Question 5.
What is the real spirit behind the yajnas performed in our homes ?
Answer:
It is the spirit of charity, renunciation, sacrifice and detachment.

यह दान, त्याग, बलिदान और वैराग्य की भावना होती है।

Question 6.
What does the tradition of feeding birds and animals prove ?
Answer:
It proves that the people of our country believe in the unity and sanctity of all life.

इससे सिद्ध होता है कि हमारे देश के लोग सम्पूर्ण जीवन की एकता तथा पवित्रता में विश्वास रखते हैं।

Question 7.
Why did some scholars laugh at Ashtavakra ?
Answer:
Ashtavakra had a deformed body. He looked very ugly. Therefore, some scholars laughed at him.

अष्टवक्र का शरीर टेढ़ा-मेढ़ा था। वह बहुत कुरूप लगता था। इसलिए कुछ विद्वान उस पर हंस पड़े।

Question 8.
How did Ashtavakra react when some scholars laughed at him ?
Or
How did Ashtavakra react ?
Answer:
Ashtavakra became very angry. He called them skinners because they measured the worth of a person from his skin.

अष्टवक्र बहुत क्रोधित हो उठा। उसने उन्हें चर्मकार कहा क्योंकि वे किसी व्यक्ति का मूल्य उसकी चमड़ी से आंकते थे।

Question 9.
What did Vivekananda say to the lady who laughed at his ____ simple dress ?
Answer:
He said that it was the tailor who made a man in the lady’s country. But in his own country, it was the real worth and character of a person that mattered.

उसने कहा कि उस औरत के देश में एक दर्जी होता है जो किसी व्यक्ति को बनाता है। किन्तु उसके अपने देश में व्यक्ति का वास्तविक मूल्य और उसका चरित्र होता है जिसका महत्त्व होता है।

Question 10.
What was the status of women in ancient India ?
Answer:
In ancient India, women enjoyed a high status. No auspicious function was considered complete without their participation.

प्राचीन भारत में औरतों का दर्जा ऊंचा था। कोई भी शुभ कार्य उनकी भागीदारी के बिना पूरा नहीं माना जाता था।

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Question 11.
Why did Shivaji bow his head before the woman who was brought to him as a gift ?
Answer:
Shivaji had great regard for women. He looked upon them as his mothers. That was why he called that woman mother and bowed his head before her.

शिवाजी औरतों के प्रति बहुत सम्मान रखते थे। वह उन्हें अपनी माताएं मानते थे। इसीलिए उन्होंने उस औरत को मां कहा और उसके सामने अपना सिर झुकाया।

Question 12.
Why, according to you, were the wars fought in the Mahabharata and Ramayana sacred ?
Answer:
These wars were fought to defend and uphold the honour of motherhood. That was why they were considered sacred.

ये युद्ध मातृत्व की रक्षा और उसे बनाए रखने के लिए लड़े गए थे। इसी कारण से वे पवित्र माने जाते थे।

Question 13.
What does Lord Rama’s meeting with a Bheel woman and eating the tasted berries show ?
Answer:
It shows that in ancient India, there was never any discrimination on the basis of caste, creed or profession.

इससे पता चलता है कि प्राचीन भारत में कभी भी जाति, नस्ल या व्यवसाय के आधार पर भेद-भाव नहीं होता था।

Long Answer Type Questions

Question 1.
Why, according to the author, should those people be ashamed of themselves who believe in female foeticide ?
Answer:
The author says that India is a land where women were always held in great regard. No auspicious ceremony was considered complete without their participation. The two great epics, the Ramayana and the Mahabharata, also uphold the honour of women. In such a country, the evil of female foeticide is indeed a matter to be ashamed of.

लेखक कहता है कि भारत एक ऐसा देश है जहां औरतों का सदा ही बहुत सम्मान किया जाता था। उनके शामिल हुए बिना कोई भी शुभ अनुष्ठान सम्पूर्ण नहीं माना जाता था। रामायण और महाभारत के दो महाकाव्य भी औरतों के सम्मान का समर्थन करते हैं। ऐसे देश में कन्या-भ्रूण हत्या वास्तव में ही एक शर्मिंदा होने की बात है।

Question 2.
How does the author support the idea of the victory of the good over the evil ?
Answer:
The author gives the examples of Dadhichi and Sri Guru Gobind Singh’s sons. These great souls sacrificed their lives for the cause of good. Dadhichi sacrificed his life to give the gods an invincible weapon against the asurs. The young sons of Sri Guru Gobind Singh sacrificed their lives for the sake of their faith and the principles of justice.

लेखक दधीचि और गुरु गोबिन्द सिंह के पुत्रों का उदाहरण देता है। इन महान आत्माओं ने अच्छाई की खातिर अपने जीवन बलिदान कर दिए। दधीचि ने असुरों के विरुद्ध देवताओं को एक अजेय शस्त्र प्रदान करने के लिए अपना जीवन बलिदान कर दिया। गुरु गोबिन्द सिंह के छोटे पुत्रों ने अपने धर्म और न्याय के सिद्धान्तों की खातिर अपने जीवन बलिदान कर दिए।

Question 3.
What is the basic difference between the position of women in society in the ancient times and now ?
Answer:
In the ancient times, women enjoyed a very high position. No auspicious ceremony was considered complete without their participation. They were never looked upon as objects of lust. Now women are not given their due regard. The incidents of dowry killings and female foeticide are matters of shame for us.

प्राचीन समय में औरतों को बहुत ऊंचा स्थान प्राप्त था। कोई भी शुभ अनुष्ठान औरतों की उपस्थिति के बिना पूरा नहीं माना जाता था। उन्हें कभी भी वासनापूर्ति की चीज़ नहीं माना जाता था। परन्तु अब औरतों को उचित सम्मान नहीं दिया जाता है। दहेज के कारण होने वाली मौतें और कन्या-भ्रूण की हत्या हमारे लिए लज्जा की बातें हैं।

Question 4.
What does the practice of langar’ stand for ? Explain.
Answer:
Langar is a symbol of love and fellow-feeling. It is a symbol of brotherhood and equality. It tells us that we should eat only after we have shared our meal with others. By sharing our meals with others, we develop a great feeling of love and brotherhood.

लंगर प्यार और सहभावना का प्रतीक है। यह भाईचारे और समानता का प्रतीक है। यह हमें बताता है कि हमें केवल तब खाना चाहिए जब हम दूसरों के साथ अपना भोजन बांट चुके हों। दूसरों के साथ अपना भोजन बांटने से हम प्यार और भाईचारे की महान भावनाओं को विकसित करते हैं।

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Question 5.
Give an example to prove that in ancient India, there was no discrimination on the basis of caste.
Answer:
We find a great example of it in the Ramayana. Lord Rama ate the tasted berries from a Bheel woman. The woman was a shudra while Rama was a ksatriya. It shows that in ancient India, there was no discrimination on the basis of caste.

रामायण में हमें इसका एक महान उदाहरण मिलता है। भगवान राम ने एक भील औरत से जूठे बेर खाए थे। वह औरत एक शूद्र थी जब कि राम एक क्षत्रिय थे। इससे पता चलता है कि प्राचीन भारत में जाति के आधार पर कोई भेद-भाव नहीं था।

Vocabulary and Grammar

Objective Type Questions

Question 1.
Some scholars laughed at Ashtavakra’s ….
(i) joke
(ii) friend
(iii) luck
(iv) deformed body
Answer:
(iv) deformed body

Question 2.
In ancient India, the woman was always considered a goddess. (True /False)
Answer:
True

Question 3.
The gods went to Lord Vishnu in desperation. (True /False)
Answer:
True

Question 4.
Who was losing in the battle between the gods and the demons ?
Answer:
The gods

Question 5.
What did Saint Dadhichi advise the gods to make ?
(i) An arrow
(ii) A sword
(iii) Bones
(iv) None of these.
Answer:
(iv) None of these.

Question 6.
Shivaji bowed his head before the …………….
(i) man
(ii) woman
(iii) teacher
(iv) king
Answer:
(ii) woman

Answer each of the following in one word / phrase / sentence :

Question 1.
In the fight beween the demons and gods, who was winning initially ?
Answer:
The demons.

Question 2.
Who was Dadhichi ?
Answer:
He was a great saint.

Question 3.
What did Dadhichi give to gods ?
Answer:
He gave them all the bones of his body.

Question 4.
Who is the author of this chapter ?
Answer:
Dr. D.V. Jindal.

Question 5.
How did the young sons of Sri Guru Gobind Singh sacrifice their life?
Answer:
They chose to be bricked alive for the sake of their faith.

Question 6.
What does ‘Vasudhev Kutumbukam’ stand for?
Answer:
It stands for the entire universe is our family’.

Question 7.
Who was Ashtavakra ?
Answer:
He was a well-known sage.

Question 8.
Why were the gods depressed ?
Answer:
Because the demons seemed to be winning.

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Question 9.
Why was Ashtavakra angry ?
Answer:
Because the scholars were laughing at his misshapen body.

Question 10.
What supreme quality of Chatrapati Shivaji has been highlighted in the chapter ?
Answer:
His quality of giving highest respect to women.

Complete the following:

1. The fight took place between gods and ………….
2. Dadhichi readily gave his …………… to gods.
3. The two sons of Sri Guru Gobind Singh were ………….
4. The elder ones treat it as their duty to feed ………….
5. The great sage, Ashtavakra, came to the court of ………….. have always been given high respect in India.
Answer:
1. demons
2. bones
3. bricked alive
4. the birds and animals
5. king Janaka
6. Women.

Write True or False against each statement :

1. The demons seemed to be losing the fight.
2. Gods went to Lord Brahma for advice.
3. Feeding birds shows our people’s belief in the unity of all life.
4. Ashtavakra was a very handsome sage.
5. Chhatrapati Shivaji was very respectable to women.
6. In Lord Rama’s time, there was no discrimination on the basis of cast or creed.
Answer:
1. False
2. False
3. True
4. False
5. True
6. True.

Choose the correct option for each of the following:

Question 1.
A long fight took place
(a) among demons themselve
(b) among gods
(c) between demons and gods
(d) none of the above.
Answer:
(c) between demons and gods

Question 2.
What was to be made from Sage Dadhichi’s bones ?
(a) A thunderbolt (Vajrapatt).
(b) A bow.
(c) A chakra.
(d) A spear.
Answer:
(a) A thunderbolt (Vajrapatt).

Question 3.
Indians feel happy to feed ……
(a) birds
(b) beasts
(c) animals
(d) both (a) and (c).
Answer:
(d) both (a) and (c).

Question 4.
In ancient India, women enjoyed ……….
(a) complete freedom
(b) a very high status
(c) all luxuries
(d) quarrels and fights.
Answer:
(b) a very high status

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Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Summary & Translation in English

Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Introduction:
In this chapter, the author tells about the traditions and practices prevalent in ancient India. He says that our old philosophy teaches us the spirit of detachment. But now corruption, greed and lust for easy money have overshadowed this noble philosophy. Our old philosophy teaches us that the whole universe is one family. But now we have forgotten this philosophy. In ancient India, there was no discrimination on the basis of caste, creed or sex. But now such discrimination is quite prevalent. Women are not getting their rightful place in the society. The practice of female foeticide has become very common.

Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Summary & Translation in English

(Page 72)

In a fight between the demons’ and the gods once, the demons were having an Upper hand. In desperation and anxiety, the gods went to Lord Vishnu to find out as to how they could vanquish the demons. The Lord advised them to get a mighty sword (ah underbolt, Vajarpatt) prepared from he bones of some great sage. Accordingly; he gods approached the sage Dadhichi, great saint. Dadhichi took no time in laying down his life so that his bones could be made into an invincible weapon (amoghastra). This victory of the good over evil is the rarest of the rare examples of great renunciation and sacrifice that this culture teaches.

Who can forget the supreme sacrifice of the young sons of Sri Guru Gobind Singh ? They chose to be bricked alive for the sake of their faith and the canons of justice and true liberty. Our philosophy and thought teach us to renounce , to sacrifice, to give away in charity in the real spirit of detachment. ‘Idam naa mam’ (This does not belong to me) is the real spirit behind the yajnas we are called upon to perform frequently in our homes. Should corruption, greed and lust for easy money have any place in a country rich with such noble and lofty traditions ?

(Page 73)

The elder ones of this country, as per tradition coming down from thousands of years to this day, consider it a divine and blessed duty to feed the birds flying in the sky, the animals moving about on. this earth and the insects living in small holes inside the earth. This noble tradition is ocular proof of the fact that the people of this country believe in the unity of life, anywhere and everywhere.

‘Vasudhev Kutumbukam’, the entire Universe is one family, is the basic thought that works here and in the various such ceremonies like the tradition of ‘langar’ in the holy temples and Gurudwaras and the message of the holy Gurus contained in the directive: ‘Eat only after you have shared your meal with others, (Wand chakra).’ This idea of distribution applies not to food only; it extends well up to the entire resources and funds that are available to man. Do we still need to be taught to love the entire mankind as our kith and king and respect the sanctity of life through total non-violence

Once, the story goes, king Janaka of Maithil (present Bihar) called a meeting of the scholars to discuss some ticklish issue based on high philosophic thought. A well-known sage named Ashtavakra (so called – because of his deformed body) was also invited to this meeting. As Ashtavakara entered the portals of the palace hall and walked up the passage, some scholars already present there burst into a derisive laughter. How could such a deformed and misshapen person discuss high philosophy, they felt.

Ashtavakra thundered back to the king, “O King ! I feel ashamed of being invited to this assembly of skinners(persons who deal in animal skins; Charamkars). It is only a skinner who measures intelligence or status of a person from his skin or physical looks or the colour and shape of his skin or body.”

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(Page 74)

This put the entire assembly to shame and brought them to their knees to beg pardon of this great saint. Colour of the skin or shape of the body has never been a measure of intelligence or status in this country. Lord Rama’s eating of the tasted berries from a Bheel woman (a Shudra woman who used to sprinkle water on the earth with the help of a leather bag) is a sufficient proof of the fact that there was never any discrimination on the basis of caste, creed or profession of a person in ancient India. One is here also reminded of what the enlightened sage, Swami Vivekananda, said to a lady in America who laughed at his ‘simple’ dress : “Madam, in your country, it is the tailor who makes a man; in my country it is the intrinsic worth and character of a person that make him or her great.”

Isn’t it unwise to support, tacitly or otherwise, any talk of such discrimination on such frivolous bases today ? The history of this great land is full of examples where no auspicious function was considered to be held properly without the participation of women. So much so, that if no woman could somehow make it to the function, a statue of the woman was created to mark her auspicious presence. This only proves that a woman in this great land was never looked upon as an object of lust or sex; she was always considered a devi (goddess), Kanjak (a young, unmarried girl child fit to be worshipped), the mother of mankind, the ardhangini, the inseparable but equal wheel of the rat ha (chariot) of life.

(Page 75)

This fitly explains Chhatrapati Shivaji’s bowing his head before a woman and respectfully restoring her dignity Shivaji’s bowing his head before a woman and respectfully restoringid her dignity as a mother when some misguided soldiers of his victorious army presented her to Shivaji as gift. This too explains that the great wars in both the sacred epics, the Ramayana and the Mahabharata, were fought for defending and upholding the honour of this matrishakti, the powerful motherhood. Does this not put those to shame who think of resorting to female foeticide or denying the female sex their rightful place in the affairs of the world ?

Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Summary & Translation in Hindi

Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Introduction:
इस पाठ में लेखक प्राचीन भारत में प्रचलित परम्पराओं और रिवाजों के बारे में बताता है। वह कहता है कि हमारा प्राचीन दर्शन हमें विराग की भावना सिखाता है। परन्तु अब भ्रष्टाचार, लालच और लालसा ने इस उत्तम दर्शन को ढक लिया है। हमारा प्राचीन दर्शन हमें सिखाता है कि पूरा ब्रह्माण्ड एक परिवार है। परन्तु अब हम इस दर्शन को भूल चुके हैं। प्राचीन भारत में जाति, धर्म या लिंग के आधार पर कोई भेदभाव नहीं होता था। परन्तु अब इस प्रकार का भेदभाव बहुत आम है। औरतों को समाज में उनका उचित स्थान नहीं मिल रहा। कन्या-भ्रूण हत्या एक आम बात हो चुकी है।

Some Glimpses of Ancient Indian Thought and Practices Summary & Translation in Hindi

(Page 72)

असुरों और देवताओं के मध्य युद्ध के दौरान एक बार असुरों का पलड़ा भारी हो रहा था। निराशा और चिंता से भर कर देवतागण भगवान् विष्णु के पास यह जानने के लिए गए कि वे किस प्रकार असुरों को हरा सकते थे। भगवान् ने उन्हें सलाह दी कि वे किसी महान् सन्त की हड्डियों से तैयार की गई एक शक्तिशाली तलवार (वज्रपात) प्राप्त करें। इसी उद्देश्य से देवतागण सन्त दधीचि के पास पहुँचे जो एक महान् सन्त था। दधीचि ने अपने प्राणों का बलिदान करने में कोई देर न की ताकि उसकी हड्डियों से एक अजेय शस्त्र (अमोघास्त्र)

बनाया जा सके। बुराई के ऊपर अच्छाई की यह विजय महान् त्याग और बलिदान के उन दुर्लभतम् उदाहरणों में से एक है जो यह संस्कति सिखाती है। श्री गुरु गोबिन्द सिंह के छोटे-छोटे पुत्रों के महानतम् बलिदान को कौन भूल सकता है ? उन्होंने स्वेच्छा से अपने धर्म, न्याय के आदर्शों तथा वास्तविक स्वतन्त्रता के लिए स्वयं को ईंटों में चिनवा लिया। हमारा दर्शन और हमारे विचार हमें त्याग करना, बलिदान करना, वैराग्य की सच्ची भावना के साथ अपना सर्वस्व दान में दे देना सिखाते हैं। ‘इदम् न माम’ (यह मेरी नहीं है) ही वह वास्तविक भावना है जो उन यज्ञों में निहित होती है जिन्हें हमें अपने घरों में विभिन्न अवसरों पर प्रायः आयोजित करने को कहा जाता है। क्या भ्रष्टाचार, लालच और किसी भी तरीके से धन कमाने की लालसा का कोई स्थान ऐसे देश में होना चाहिए जो ऐसी श्रेष्ठ तथा उच्च परम्पराओं से समृद्ध हो ?

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(Page 73)

इस देश के बुजुर्ग व्यक्ति, हजारों वर्षों से आज तक चली आ रही परम्परा के अनुसार, इसे अपना दैवी और पवित्र कर्त्तव्य मानते हैं कि वे आकाश में उडते हए पक्षियों. इस धरती पर विचरने वाले पशओं तथा धरती के अन्दर अपने छोटे-छोटे. बिलों में रहने वाले कीड़े मकौड़ों के लिए खाने को दें। यह उत्तम परम्परा इस तथ्य का प्रत्यक्ष प्रमाण है कि इस देश के लोग किसी भी जगह और हर जगह जीवन की एकता में विश्वास रखते ‘वसुधैव कुटुम्बकम्’ (पूरा विश्व एक परिवार है) वह मूल विचार है जो यहां काम करता है, और उन विभिन्न अनष्ठानों में भी जैसे कि पवित्र मंदिरों और गुरुद्वारों में लंगर की परम्परा, तथा महान् गुरुओं के उस संदेश में जो इस निर्देश में निहित है कि: ‘भोजन तभी’

करो जब तुमने अपना भोजन अन्य व्यक्तियों के साथ बाँट लिया हो (वंड छको)।’ बांटने का यह विचार केवल भोजन पर ही लागू नहीं होता, यह उन सभी स्रोतों तथा निधियों पर भी लागू होता है जो मनुष्य को प्राप्त हैं। क्या अभी भी हमें यह सिखाए जाने की आवश्यकता है कि हम सम्पूर्ण मानवता को अपना सम्बन्धी समझें और सम्पूर्ण अहिंसा के माध्यम से जीवन की पवित्रता का सम्मान करें ?
ऐसी कहानी है कि एक बार मैथिल (आज का बिहार) के राजा जनक ने किसी जटिल समस्या पर, जो उच्च दार्शनिक विचारों पर आधारित थी, विचार-विमर्श करने के लिए एक सभा बुलाई। अष्टवक्र नाम के एक प्रसिद्ध ऋषि को भी उस सभा में निमन्त्रित किया गया था।

(उसका नाम उसके शरीर की अंग-विकृति के कारण ऐसा पड़ गया था।) जैसे ही अष्टवक्र ने महल के सभा-भवन में प्रवेश किया और गलियारे में चल कर आने लगा, वहां पहले से उपस्थित कुछ विद्वान उपहास भरे ठहाके लगाने लगे। ऐसा अंग-विकृत तथा कुरूप व्यक्ति किस प्रकार उच्च दर्शन के विषय में चर्चा कर सकता था. उन्होंने ऐसा सोचा। इस पर अष्टवक्र ने गरजती हुई आवाज़ में राजा से कहा, “हे राजन ! चर्मकारों (पशु-चमड़ी का व्यापार करने वाले लोगों) की इस सभा में निमन्त्रित किए जाने पर मुझे लज्जा आ रही है। यह केवल एक चर्मकार ही होता है जो किसी व्यक्ति की बुद्धिमत्ता अथवा उसके पद का माप उसकी त्वचा तथा उसकी शारीरिक आकृति या उसकी त्वचा अथवा शरीर के रंग और आकृति से करता है।

(Page 74)

इस पर पुरी सभा लज्जित हो गई और वे उस महान् ऋषि से क्षमा मांगने के लिए अपने घुटनों के बल हो गए। त्वचा का रंग या शरीर की आकृति इस देश में कभी भी बुद्धिमत्ता अथवा ऊंचे पद का मापदंड नहीं रहे हैं।

भगवान् राम द्वारा एक भीलनी (एक शूद्र स्त्री जो चर्म मशक द्वारा ज़मीन पर पानी छिड़का करती थी) के जूठे बेरों को खाना इस तथ्य का पर्याप्त प्रमाण है कि प्राचीन भारत में जाति, धर्म अथवा व्यवसाय के आधार पर कभी भी किसी व्यक्ति से कोई भेद-भाव नहीं किया जाता था। यहां उस बात की भी याद आ जाती है जो उस प्रबुद्ध सन्त, स्वामी विवेकानन्द, ने अमरीका की उस स्त्री से कही थी जिसने उसके अत्यन्त सादे वस्त्रों का मज़ाक उड़ाया था, “मैडम, आपके देश में किसी व्यक्ति को एक दर्जी बनाता है; मेरे देश में किसी व्यक्ति के आंतरिक गुण और उसका चरित्र होते हैं जो उसे महान् बनाते हैं।”

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क्या यह मूर्खता नहीं होगी कि प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष रूप से ऐसे महत्त्वहीन आधारों पर इस तरह के भेद-भाव वाली किसी चर्चा का आजकल अनुमोदन किया जाए? इस महान् देश का इतिहास ऐसे उदाहरणों से भरा पड़ा है जहां स्त्रियों द्वारा भाग लिए बिना कोई भी शुभ कार्य उचित रूप से आयोजित नहीं समझा जाता था। यहां तक कि यदि कोई स्त्री किसी कारण से उस कार्य में सम्मिलित नहीं हो पाती थी तो उसकी शुभ उपस्थिति के प्रतीक के रूप में उस स्त्री की मूर्ति बनवाई जाती थी। इससे केवल यही सिद्ध होता है कि इस महान् देश में स्त्री को वासना या कामेच्छा पूरी करने वाली चीज़ कभी नहीं समझा जाता था; उसे सदा एक देवी, एक कंजक (एक छोटी उम्र की अविवाहित कन्या जिसकी पूजा की जानी चाहिए), मानव-मात्र की मां, अर्धांगिनी, जीवन रथ का अभिन्न किन्तु बराबरी वाला पहिया माना जाता था।

(Page 75)

छत्रपति शिवाजी द्वारा एक स्त्री के सामने सिर झुकाने और एक मां की तरह उसकी प्रतिष्ठा को पुनः स्थापित करने के पीछे यही भावना काम कर रही थी जब उनकी विजयी सेना के कुछ पथभ्रष्ट सैनिकों ने उस स्त्री को शिवाजी के सामने एक उपहार के रूप में प्रस्तुत किया। यह हमें यह भी बताता है कि दोनों पवित्र महाकाव्यों, रामायण और महाभारत, में महायुद्ध इसी मातृशक्ति के सम्मान की रक्षा के लिए और उसे बनाए रखने के लिए लड़े गए थे। क्या यह बात उन लोगों को लज्जा से नहीं भर देती जो कन्या-भ्रूण हत्या की बात सोचते हैं अथवा विश्व के मामलों में स्त्रियों को उनका न्याय-संगत स्थान नहीं देते हैं ?

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